W Galerii Bielskiej BWA William Hollister pokazał kilka prac, których nie było na wrocławskiej ekspozycji, m.in. po raz pierwszy pokazywany w Polsce obiekt pt. „Shark” Davida Černego i „Guliwera” Radovana Čerevki. „Shark” prezentowany był w Galerii Bielskiej BWA jedynie podczas wernisażu w dniu 8 września br. Od 14 września do 8 października br. obiekt ten – akwarium z umieszczoną w nim rzeźbą Saddama Husajna – można oglądać w Galerii Szara w Cieszynie. W Galerii Szara William Hollister urządził mały aneks do bielskiej wystawy pt. „Waste of Humor” („Odpadki humoru”), pokazując kilka innych prac artystów prezentowanych w Bielsku-Białej. Obok „Sharka” można obejrzeć wielkoformatowe druki grupy Pode Bal („Burka”), wydruk cyfrowy prezentowanej we Wrocławiu rzeźby grupy Kamera Skura „SuperStart”, pracę Vasila Artamonova („Czego nie pamiętam”) oraz wideo Jiřiego Černickiego („Train Station”, „To Hell with it!”).
ZAMIAST TEKSTU DO WYSTAWY:
Oświadczenie Williama Hollistera – kuratora wystawy „Shadows of Humor” – w sprawie zdjęcia z wystawy pracy Davida Cernego „Shark” w bielskim BWA
Publikujemy nową, poprawioną wersję tłumaczenia oświadczenia kuratora.
Sprostowanie do oświadczenia Williama Hollistera
Sposób opublikowania niepełnej polskiej wersji tekstu był zwyczajną pomyłką (za co przepraszamy), nie próbą manipulacji – co było by totalną głupotą z uwagi na umieszczenie też oryginalnego tekstu. William wysyłał nam kilka tekstów, które na bieżąco modyfikował. Niestety przez pomyłkę nie zostało opublikowane tłumaczenie ostatecznej wersji listu, (który zamieściliśmy w oryginale!) Zadziwiające jest, z jaką zjadliwością ludzie zajmujący się sztuką, potrafią atakować i oskarżać siebie nawzajem. Do opanowania paranoi, którą przesycona jest atmosfera wokół „kontrowersyjnych” prezentacji polskiej (a ostatnio czeskiej) sztuki, potrzeba wsparcia instytucji i kuratorów, którzy są terroryzowani przez ignorantów przy władzy.
Poniżej zamieszczamy wolne tłumaczenie pełnej wersji listu Williama Hollistera:
->+więcej
Wokół prezentacji w Bielsku rozpętała się burza, nie ze względu na głosy sprzeciwu ze strony „obrażonych” czy „zszokowanych” widzów (wernisaż przebiegał nadzwyczaj spokojnie a wystawa cieszyła się dużym zainteresowaniem), lecz przez idiotyczną i niczym nietłumaczoną decyzję wiceprezydenta Bielska Zbigniewa Michowskiego (pod jego jurysdykcją znajduje się galeria, jest on też odpowiedzialny za kulturę w mieście!). Sterroryzował on ekipę BWA i przy użyciu gróźb wymusił usunięcie pracy „Shark” z wystawy. Pomimo rozmów, tłumaczeń, nacisków nie zmienił zdania. William Hollister rozmawiając z nim osobiście w jego biurze nie mógł zrozumieć, co spowodowało jego reakcję.
Praca, którą ocenzurował Michniowski, może być prowokująca, lecz nie w polskim kontekście kulturowym. To dzieło sztuki znanego i uznanego czeskiego artysty.
Michniowski zażądał usunięcia pracy z galerii „do poniedziałku”, przez co ocenzurował wystawę. Stworzył klimat paniki i strachu. A wziął odpowiedzialność na siebie wygłaszając swoje oświadczenie dopiero w momencie, gdy w mediach stało się oczywiste, że to on jest powodem całego zamieszania.
Politycy z Bielska Białej oświadczyli, że nie chcą wywoływać żadnych kontrowersji. Zagadką jest zatem postawa Pana Michniowskiego.
Nie przyjechałem do Polski by rozprawiać się z politykami. Przykre jest dla mnie angażowanie się polityki w sprawę wystawy sztuki. Nie przyjechałem do Polski przeszkadzać lokalnym politykom. I chciałbym, aby lokalni politycy nie przeszkadzali w publicznym dyskursie – dla którego stworzone są instytucje kulturalne!
William Hollister
::::::::
There was no controversy with the exposition Shadows of Humor until the politician, Zbigniew Michniowsky, interfered with the operations of the city gallery in Bielsko Biala. He created the controversy; even after speaking with him in his office, I fail to understand his reasons.
The artwork that Michniowski asked to be censored is disturbing, but it is not presented as problematic in a Polish cultural context. It is a work of art, and it is the creation of a respected Czech artist.
Michniowsky demanded that the artwork be removed from the gallery „by Monday.” In doing so, the politician censored the exhibition. He created a climate of fear and panic, and only took responsibility for his own statements after it became obvious in the media that he was the instigator of the controversy.
Bielsko Biala politicians have said to cultural people in town that they do not want controversy. I am mystified why Mr Michniowsky is trying to create a controversy.
As a curator in the exhibition Shadows of Humor, I made no plans to create an exhibition in Cieszyn until Zbignew Michniowsky censored the show in Bielsko Biala.
I did not come to Poland to interfere with local Politics. And I frankly wish that local politicians did not interfere with public discourse– that for which cultural institutions exist!
William Hollister
Oświadczenie Davida Černego
I am pleased to be exhibited in Poland for the first time. But I’m really confused to learn that one of my works, Shark, was ordered out of an exhibition in Bielsko Biala by Vice President Zbigniew Michniowski, and that the President Jacek Krywult failed to intervene even after Michniowski created a controversy where none previously existed.
I don’t get it. I know that in Poland it is illegal to insult anyone’s religion. Okay. Now what about the character in Shark? I mean, is .. Saddam Hussein a religious figure?. Does anybody worship him? Do the Poles put Saddam on same pedestal as Christ, or does this just reflect the ignorance of a couple of politicians?
To be sure, I am grateful to the mayor of Cieszyn who announced that it is not the business of a City official to censor art.
David Černy
-mniej
wróć do > Archiwum Szarej 2002-2020
wróć do > wystawy 2006
„Waste of humor” David Černy, Vasili Artomonov, Kamera Skura, Grupa Pode Bal, Jiří Černický
kurator: William Hollister
wystawa: 14.09 – 8.10.2006
Wystawa jest częścią projektu „Shadows of Humor”