Vojtěch Bartek przez wiele lat był organizatorem Krajowego Przeglądu Twórczości Audiowizualnej Diafon Opava a w 1987 roku został Przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Diaporamy. Współorganizował wiele różnych wystaw i ekspozycji fotograficznych w Gabinecie Fotografii Śląskiego Muzeum Regionalnego w Opawie i w Morawsko – Śląskim Muzeum Narodowym w Ostrawie, uczył i uczy fotografować na kursach, w szkółkach i szkołach.

->+więcej

Głównie dzięki jego inicjatywie i ogromnemu entuzjazmowi, w 1990 roku Instytut Fotografii Artystycznej przy Związku Czeskich Fotografów został włączony do Wydziału Filozoficzno – Przyrodniczego w Uniwersytecie im. Masaryka a dziś Uniwersytetu Śląskiego w Opawie.
Dziś niewyobrażalne jest przedstawienie Instytutu Fotografii Artystycznej bez tego Człowieka o gołębim sercu a jednocześnie twardych zasadach. Bartek, dosłownie żyje tylko dla swojej szkoły i swoich studentów a grafika komputerowa, architektura wnętrz, pomoc przy wydawaniu katalogów i skryptów, organizowanie pracy przy tworzeniu projektów dokumentalnych jak „Ludzie Hlučínska lat dziwięćdziesiątych XX wieku“, „Zlin i jego obywatele“, sporządzanie dokumentacji fotograficznej i video oraz przy przygotowywaniu swoich legendarnych potraw dla wiecznie głodnych uczestników spotkań plenerowych czy innych konsultacji, w dzień zwykły czy też święto, niezależnie od pory dnia, tygodnia czy pory roku, są dla niego równie ważne.
Fotografowaniem na serio Bartek zajmuje się już ponad ćwierć wieku. Jego najstarszym i najbardziej dojrzałym jest wielki zbiór Černá píseň (Czarna pieśń), przedstawiający dewastację środowiska przemysłowego w regionie Ostrawskim. Bartek był jednym z pierwszych fotografów, którzy realizowali tematy ekologii o wiele lat wcześniej niż stało się to modne. Na tych fotografiach są wyrażone nie tylko jakieś okrutne oskarżenia ludzkiego egoizmu i bezwzględności ale też i jakaś ale i godna podziwu symbioza piękna i jednocześnie grozy zniszczonej przyrody i sztucznie usypanych pagórków.
Do dziś nie zatraciły swojego uroku subtelnie nostalgiczne widoki panoramiczne z robotniczej dzielnicy w Mariánských Horách v Ostravě, które jeszcze dziś są bezcennym dokumentem niezbyt odległego w czasie stanu architektury, która w latach 90 ubiegłego wieku przeszła przez radykalne zmiany.
Twórczość fotograficzna Vojtěcha Bartka jest tematem i stylem o wiele szersza, poza aktami i portretami i w ostatnim czasie znowu krajobrazami, powstałymi w ramach projektu „Lidé Hlučínska 90. let 20. století“, obejmuje ponad 30 audiowizualnych programów, z których najbardziej znany jest program o obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu.

-mniej

wróć do > Archiwum Szarej 2002-2020
wróć do > wystawy 2005

Vojtech Bartek, Jiri Siostrzonek
„Czesko-polski wieczór na kubie”

wernisaż: 16.06.2005